From Wikipedia, the free encyclopedia
TypeOnline newspaper
Owner(s)Rambler Media Group (subsidiary of Sberbank)
Founder(s)Anton Nosik
Editor-in-chiefSergey Rybka
FoundedFebruary 28, 1999; 24 years ago (1999-02-28)

Gazeta.Ru (Russian: Газета.Ru) is a Russian news site based in Moscow. In 2012, ownership of Gazeta.Ru was transferred to Alexander Mamut. In 2020, the state-owned company Sberbank became the sole owner of Gazeta.Ru's holding company, Rambler Media Group.[1][2][3]


Gazeta.Ru was launched in 1999 as a project with the Foundation for Effective Politics (rus. Фонд эффекти́вной поли́тики) under the leadership of Anton Nosik. In February 1999 the first publication was published.[4][5] In September 1999 the publications and were created, and the brand was sold to the company Yukos, which created a new edition under the leadership of former editor-in-chief of the daily business newspaper Kommersant, Vladislav Borodulin. After its time under Vladislav Borodulin who owned 100% of the stock, Gazeta.Ru was sold to Sekret Firmy in 2005, a publishing house owned by Alisher Usmanov since 2006. In 2005 Aleksandr Pisarev served as chief editor for one year.[6]

He was replaced by Mikhail Mikhailin who held its position till 2010.[7] Then Mikhail Kotov became chief editor, but he left in 2013, because he didn't agree with the power shift in the newspaper.[8]

In 2012 Alisher Usmanov sold his interest in SUP Media to Alexander Mamut. In 2013 companies SUP Media and Rambler-Afisha were united in the Combined company Afisha.Rambler.SUP (from 2014 Rambler&Co).[9][10]

In 2013 Svetlana Lolaeva, a member of staff since 2007, served as chief editor and, in the same year, was replaced by Svetlana Babaeva, a former employee of Izvestia and RIA Novosti. In 2016 Olga Alekseeva was announced as chief editor.[11][12]

In October 2019, Sergey Rybka became the chief editor.[13] Gazeta.Ru is the 50th most-visited website in Russia, according to Alexa Internet rankings.[14]


Gazeta.Ru is sociopolitically oriented and features continually updated daily news.[4] Gazeta.Ru is also known for its editorials, op-eds, columns and online interviews with politicians and economists. In 2001 published an online-interview with president Vladimir Putin.[15][16]

According to Medialogy, Gazeta.Ru was one of the three most cited news sources in the country in November 2014.[17]

The video projects "Tea Party" and "7 minutes with Maxim Shevchenko" were launched in May 2016. The hosts of the first program were Georgy Bovt, the newspaper's columnist, and Ekaterina Vinokurova, a special correspondent for the Ural Internet publication[18]

Columnists (different periods)[edit]

Vladimir Putin in March 2001 during online news conference with BBC correspondent Bridget Kendall and Editor-in-Chief of Gazeta.Ru Vladislav Borodulin

Chief editors[edit]

  • Anton Nossik (1999)
  • Vladislav Borodulin (1999 – 2005)[19]
  • Aleksandr Pisarev (2005 – 2006)[20]
  • Mikhail Mikhailin (January 2006 – July 2010)[21]
  • Mikhail Kotov (2010 – March 2013)[22]
  • Svetlana Lolaeva (March – September 2013)[23]
  • Svetlana Babaeva (2013 – July 2016)[24]
  • Olga Alekseeva (July 2016 – October 2019)[11]
  • Sergey Rybka (October 2019 – present day)[13]


In November 2013, social networks drew attention to the material “Navalny found terra incognita” about the publication by politician Alexei Navalny of information about the dacha cooperative “Sosny” (Pine trees), where a number of members of the “United Russia” party live. In it, the author of Gazeta.Ru complained about the inability to get through to opposition political scientists, which is why the article presented only the point of view of pro-government figures.[25][26][27]

In February 2015, the Los Angeles Times journalist Sergey Loiko, who covered the War in Donbass, published a correspondence with the deputy editor-in-chief of Gazeta.Ru, Pyotr Vlasov [ru]. In it, the Russian media manager expressed physical threats, along the way accusing his colleague of working for the "bosses in the states".[28][29]

On March 31, 2015, the Anonymous International group posted for free download SMS correspondence for 2011–2014 of Timur Prokopenko [ru], Deputy Head of the Office of the President of the Russian Federation for Internal Policy.[30] In one of the messages, the official addressed the top manager of Rambler, Alexei Goreslavsky [ru], and through him, the editor-in-chief of Gazeta.Ru Svetlana Babaeva with demands to urgently respond to criticism of the Olympic Games in Russia from Viktor Shenderovich. The next day Gazeta.Ru released an editorial beginning with the words "It's amazing how much the Internet prevents ordinary Russians from recklessly enjoying the Olympic Games”. The article discussed how unfairly bloggers criticize the Olympic Games in Sochi.[31]

In April 2016, Bloomberg News columnist Leonid Bershidsky called Gazeta.Ru a "pro-Putin media" acting in the interests of the Russian authorities.[32]

On November 23, 2020, Gazeta.Ru published an article containing a fake quote from Antony Blinken about Putin and the Russian people. Subsequently, based on the article, inaccurate information was reprinted by a number of other Russian media.[33][34]

On November 24, 2020, an article appeared in Gazeta.Ru stating that the West decided to replace Alexey Navalny with his wife Yulia. Gazeta.Ru named "german Abendlich Hamburg" as the source of this information. Next day, a German-based newspaper OstWest published an article revealing the spread of false information by a number of Russian media outlets, including Gazeta.[35][36][37] According to OstWest and Die Welt, "german Abendlich Hamburg" is a Russian website that is disguised as German and copies articles from the Russian state broadcaster RT. Sara Pagung, expert at the German Council on Foreign Relations, commenting on the appearance of an article in Gazeta.Ru, notes that "It is not uncommon to create fake news pages that you can then refer to. Later, larger media pick it up".[38][39]

Awards and recognitions[edit]

In 2009 Gazeta.Ru was recognized as the best business media at the All-Russian Business Journalism Content of the RUIE.[40]

In 2010 Gazeta.Ru was awarded in the category “Section of the Year” at the RUIE All-Russian Business Journalism Content.[40]


  1. ^ Weiss-Wendt, Anton (2020). Putin's Russia and the falsification of history : reasserting control over the past. London: Bloomsbury Publishing. p. 337. ISBN 978-1-350-13054-8. OCLC 1193996030.
  2. ^ "Сбербанк стал единственным владельцем Rambler". 29 October 2020.
  3. ^ "How Russia's independent media was dismantled piece by piece". The Guardian. 25 May 2016.
  4. ^ a b "Ramblergroup Gazeta".
  5. ^ "Носик, Антон". Retrieved 2020-08-12.
  6. ^ "У "Газеты.Ru" сменился главный редактор". 2006-01-26. Retrieved 2020-08-12.
  7. ^ "Михаил Анатольевич Михайлин. Биографическая справка". РИА Новости (in Russian). 2010-06-25. Retrieved 2020-08-13.
  8. ^ ""Казалось, что с изданием все было нормально"". Retrieved 2020-08-13.
  9. ^ Bryant, Martin (2013-03-28). "In Russia, Rambler-Afisha Merges with Livejournal's Parent SUP Media". The Next Web. Retrieved 2020-08-17.
  10. ^ "Компания "Рамблер-Афиша" объединяется с SUP Media". РИА Новости (in Russian). 2013-03-28. Retrieved 2020-08-17.
  11. ^ a b Bryzgalova, Ekaterina (5 July 2016). "Главным редактором "Газеты.ру" назначена Ольга Алексеева" [Olga Alekseeva has been appointed editor-in-chief of]. Vedomosti (in Russian). Retrieved 2020-08-17.
  12. ^ "12 редакций за пять лет Разгоны, блокировки, увольнения главредов: как власть реформировала рынок СМИ" [12 editions in five years Acceleration, blocking, dismissal of editor-in-chief: how the authorities reformed the media market]. Meduza. 17 May 2016. Retrieved 2020-08-17.
  13. ^ a b "Новым главным редактором "Газеты.Ru" стал Сергей Рыбка" [Sergey Rybka became the new chief editor of Gazeta.Ru]. Газета.Ru (in Russian). 1 October 2019. Retrieved 2020-11-28.
  14. ^ "". Alexa Internet.
  15. ^ "Владимир Путин признался во врожденной лени". Газета.Ru. Retrieved 2020-08-18.
  16. ^ ""Спецпроект ЦРУ" и "расхристанная квазисвобода": что Путин говорил об интернете". BBC News Русская служба (in Russian). 2019-02-21. Retrieved 2020-08-18.
  17. ^ "Media partners". Retrieved 2020-08-19.
  18. ^ "7 минут для "Чайной Партии"". (in Russian). Retrieved 2020-08-20.
  19. ^ "Бородулин Владислав (АвиаПорт)" [Borodulin Vladislav (AviaPort)]. АвиаПорт.Ru (in Russian). 31 May 2013. Retrieved 2020-11-28.
  20. ^ Ivanov, Vladislav (26 January 2006). "Из "Газеты" в "Газету.Ру"" [From "Gazeta" to "Gazeta.Ru"]. Vzglyad (in Russian). Retrieved 2020-11-28.
  21. ^ "Главным редактором "Коммерсанта" с 15 июля станет Михаил Михайлин" [Mikhail Mikhailin will be the chief editor of Kommersant from July 15]. (in Russian). 2010-06-25. Retrieved 2020-11-28.
  22. ^ Chernykh, Alexander (4 March 2013). ""Газета.ru" осталась без главного редактора" [ was left without a chief editor]. Kommersant. Retrieved 2020-11-28.
  23. ^ "Светлана Лолаева уходит с должности главного редактора "Газеты.ру"" [Svetlana Lolaeva leaves the post of editor-in-chief of]. TASS. 8 September 2013. Retrieved 2020-11-28.
  24. ^ "Светлана Бабаева покидает пост главного редактора "Газеты.Ru"" [Svetlana Babaeva leaves the post of editor-in-chief of "Gazeta.Ru"]. Газета.Ru (in Russian). 5 July 2016. Retrieved 2020-11-28.
  25. ^ "Коммерсантъ убрал с сайта заметку о Навальном и даче Володина" [Kommersant removed from the site a note about Navalny and Volodin's dacha]. (in Russian). 28 November 2013. Archived from the original on 26 September 2020. Retrieved 2020-11-28.
  26. ^ "КоммерсантЪ снял с сайта статью о даче Володина" [Kommersant removed from the site an article about Volodin's dacha]. (in Russian). 3 December 2013. Archived from the original on 17 May 2019. Retrieved 2020-11-28.
  27. ^ "КоммерсантЪ снял с сайта статью о даче Володина". 2 December 2013. Archived from the original on 14 April 2014. Retrieved 2020-11-28.
  28. ^ "Замглавреда Газеты.Ru угрожал московскому журналисту из-за его позиции по Украине" [Deputy editor of Gazeta.Ru threatened a Moscow journalist because of his position on Ukraine]. (in Russian). 14 July 2014. Archived from the original on 28 November 2020. Retrieved 28 November 2020.
  29. ^ "Интеллигент в кубе. Как замглавреда "Газеты.ру" обматерил Сергея Лойко" [Intelligent in a cube. How the deputy editor of swore at Sergey Loiko]. 19 February 2015. Archived from the original on 10 June 2016. Retrieved 2020-11-28.
  30. ^ "Гендиректор РБК подтвердил подлинность опубликованной переписки с Кремлем" [RBC CEO confirmed the authenticity of the published correspondence with the Kremlin]. TV Rain. 31 March 2015. Archived from the original on 28 November 2020. Retrieved 28 November 2020.
  31. ^ "В сети появилась SMS-переписка Администрации президента с "Галустяном", "Яровой" и руководителями СМИ" [An SMS-correspondence of the Presidential Administration with "Galustyan", "Yarovaya" and heads of mass media appeared on the Internet]. Paper (in Russian). 2 April 2015. Archived from the original on 27 June 2018. Retrieved 2020-11-28.
  32. ^ Bershidsky, Leonid (25 April 2016). "Being a Russian Media Mogul Is Dangerous". Bloomberg L.P. Archived from the original on 8 October 2019. Retrieved 28 November 2020.
  33. ^ "Unreliable sources Fake quote attributed to future U.S. Secretary of State spreads from Wikipedia to the Russian media". Meduza. 27 November 2020. Retrieved 2020-11-28.
  34. ^ "Meduza: Fake quote attributed to future US Secretary of State spreads from Wikipedia to the Russian media". Kyiv Post. 28 November 2020. Retrieved 2020-11-28.
  35. ^ ""Немецкое издание" с текстами от RT, Юлия Навальная и "зарубежные кураторы"" ["German newspaper" with texts from RT, Yulia Navalnaya and "foreign curators"]. OstWest (in Russian). 25 November 2020. Archived from the original on 26 November 2020. Retrieved 29 November 2020.
  36. ^ "Российские СМИ разместили фейк о Навальном со ссылкой на несуществующее немецкое издание" [Russian media posted a fake about Navalny citing a non-existent German publication]. Radio Free Europe/Radio Liberty (in Russian). 26 November 2020. Archived from the original on 26 November 2020. Retrieved 29 November 2020.
  37. ^ "Российские СМИ разместили фейк о Навальном со ссылкой на несуществующее "немецкое" издание" [Russian media posted a fake about Navalny with reference to a non-existent "German" newspaper]. Voice of America (in Russian). 27 November 2020. Archived from the original on 26 November 2020. Retrieved 29 November 2020.
  38. ^ Hock, Alexej (28 November 2020). "Russische Desinformation auf deutschem News-Portal" [Russian disinformation on German news portal]. Die Welt (in German). Archived from the original on 28 November 2020. Retrieved 29 November 2020.
  39. ^ Lubimov, Andrew (28 November 2020). "Russian disinformation on German news portal". DE24 News. Archived from the original on 29 November 2020. Retrieved 29 November 2020.
  40. ^ a b "Неделя российского бизнеса - Газетару" [Russian Business Week - Gazetaru]. (in Russian). Retrieved 2020-08-24.

External links[edit]